>
WBSO administratie

WBSO administratie

De Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) bezoekt bedrijven om te controleren of ze op de juiste wijze gebruik hebben gemaakt van de WBSO subsidie. Een belangrijk deel van de controle vindt plaats aan de hand van de zogenoemde “S&O-administratie”. Deze administratie moet inzicht geven in de aard, inhoud en voortgang van de verrichte speur- en ontwikkelingswerkzaamheden, inclusief de daaraan bestede tijd.

De belangrijkste onderdelen van een goede WBSO-administratie

Voor wat betreft het inrichten van de S&O / WBSO administratie is het geen probleem als hiervoor aansluiting wordt gevonden bij bestaande vastleggingen in het bedrijf, zolang maar aan de basisvoorwaarden wordt voldaan. Een S&O administratie bestaat in hoofdzaak uit:

Urenverantwoording

De uren die worden besteed aan speur- en ontwikkelingswerk moeten per project, per dag en per medewerker worden bijgehouden. Een nauwkeurige urenadministratie is van essentieel belang bij het aanvragen en inzetten van de WBSO-regeling. WBSO-subsidies.nl begrijpt de complexiteit van de WBSO-uitvoering. Wij hebben daarom een gestructureerde aanpak ontwikkeld om klanten te ondersteunen bij het opzetten van een effectief urenregistratiesysteem. Door middel van geautomatiseerde tools en jarenlange ervaring kunnen wij organisaties helpen om de daadwerkelijk bestede uren aan innovatieve projecten inzichtelijk te maken en te verantwoorden aan RVO.

Projectadministratie

Een urenadministratie alleen is niet voldoende. U moet als aanvrager ook verantwoorden dat de projecten ook werkelijk zijn uitgevoerd. Deze administratie kan bestaan uit verschillende documenten die betrekking hebben op het verrichte speur- en ontwikkelingswerk. Het kan gaan om vergaderstukken, rapportages, correspondentie, foto’s van prototypes, meetverslagen, testresultaten, berekeningen, etc.

Dit is allemaal belangrijke informatie dat opgevraagd kan worden door RVO. Daarom adviseren wij om een goed gestructureerde projectadministratie te voeren. Hiermee legt u de link tussen de geregistreerde uren en de projecten die zijn aangevraagd. Een goed ingerichte projectadministratie vergemakkelijkt niet alleen de aanvraagprocedure, maar biedt ook waardevolle input voor het opstellen van een effectieve WBSO-rapportage.

Kosten/uitgaven administratie

Als u een WBSO beschikking op basis van kosten en uitgaven heeft ontvangen, moet u per project een administratie bijhouden die inzicht geeft in de kosten en uitgaven en de daaraan verbonden betalingen. Bovendien moet u kunnen aantonen dat de kosten en uitgaven direct toerekenbaar zijn aan de in de beschikking genoemde projecten.

Ondersteuning bij WBSO administratie?

Wilt u meer informatie ontvangen over het bijhouden van een WBSO administratie? Of bent u benieuwd naar wat onze specialisten voor uw WBSO aanvraag kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op via 088 495 20 00 of stuur een mail:

Hulp of advies nodig bij WBSO subsidie?

Vul uw gegevens in, we staan u graag te woord:
Zodra u op Verstuur klikt, gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
Bedankt voor uw bericht. Wij zijn verheugd dat we u mogen helpen met WBSO subsidie.
Oops! Something went wrong while submitting the form.