Stap 1: u heeft een innovatief projectidee
Uw bedrijf heeft een nieuw en innovatief projectidee. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een nieuw tastbaar product of nieuwe software. Heel goed! Dan is het meteen interessant om te kijken of WBSO subsidie de ontwikkelkosten kan verlagen. Bekijk de WBSO voorwaarden en controleer of u in aanmerking komt. Is dat het geval? Dan kunt u starten met het WBSO aanvraagproces.
Stap 2: WBSO aanvraag opstellen en indienen
Start met het opstellen van de WBSO-aanvraag. Houd er rekening mee dat dit best wat tijd kost. U moet de volgende informatie opschrijven en verzamelen:
Wat gaat u ontwikkelen? Wat wordt het eindresultaat?
Wat is er technisch nieuw of moeilijk aan de ontwikkeling waardoor u het niet met standaardkennis of standaardtechnieken kunt oplossen?
Welke oplossingsrichtingen heeft u al bedacht of onderzocht en wilt u nu verder ontwikkelen?
Welke afbreukrisico’s loopt u in het ontwikkelproces?
U maakt een inschatting van de kosten:
Het aantal S&O-uren (aantal S&O-medewerkers)
Een overzicht van eventuele kosten en uitgaven
Nog wat praktische zaken:
Het eHerkenningsmiddel niveau 3 (eH3)
KVK-nummer en RSIN
Belangrijke projectdatums
Een overzicht van alle medewerkers die meewerken aan het project
Eventuele projectpartners
Heeft u alles compleet? Dan kunt u de aanvraag digitaal indienen in de aanvraagportal WBSO. Denk altijd aan de deadline en houd rekening met de projectduur van minimaal 3 maanden en de einddatum van 31 december. Lukt dat niet, dan kunt u met een vormvrije aanvraag extra tijd inwinnen.
Mogelijk wordt uw aanvraag niet meteen positief beoordeeld en krijgt u nog een WBSO vragenbrief. Dan wordt er om aanvullende informatie gevraagd. Wordt de aanvraag (alsnog) afgewezen? Dan kunt u ook bezwaar maken en zelfs in beroep gaan.
Stap 3: WBSO administratie tijdens de innovatieve projecten
RVO heeft uw aanvraag beoordeeld en positief beschikt. Dat betekent dat u de projecten kunt uitvoeren. Houd tijdens de werkzaamheden een WBSO administratie bij:
Een urenadministratie (per project, per dag, en per medewerker)
Projectadministratie (belangrijke documenten, rapportages, testresultaten etc.)
Administratie van kosten en uitgaven (een overzicht van eventuele kosten en uitgaven)
Wilt u daar advies of tips over een goede WBSO administratie? Of wilt u graag ondersteuning bij het bijhouden van een WBSO administratie? Neem dan contact met ons op!
Stap 4: het WBSO voordeel verrekenen in de aangiftetijdvakken
Nu is het zaak om de WBSO subsidie te verrekenen via uw belastingaangifte. Bedrijven met personeel op de loonlijst verrekenen de WBSO via de loonheffing. U past het voordeel zoveel mogelijk toe in de maanden waarvoor u de subsidie heeft aangevraagd. Zelfstandigen zonder personeel verrekenen de subsidie via hun inkomstenbelasting.
Stap 5: de werkelijk gerealiseerde uren en kosten/uitgaven 'mededelen'
Is het kalenderjaar afgelopen? Dan geeft u voor 31 maart uw gerealiseerde uren en eventueel gemaakte kosten en uitgaven door aan RVO. In het portaal van RVO geeft u het jaartotaal aan van S&O-uren en u vult de kosten en uitgaven in. De BSN-nummers van de technische medewerkers zijn nodig om de WBSO-mededeling te kunnen doen. U kunt bij de mededeling nog schuiven met uren tussen de projecten, en daarmee kunt u best wat extra WBSO voordeel verkrijgen!
Geen tijd? Of zeker weten dat u de WBSO maximaal benut? Schakel hulp in!
Het aanvragen is vrij complex en tijdrovend. Daarom is het inschakelen van een intermediair zoals WBSO-subsidies.nl slim om te doen. U kunt zich blijven focussen op uw eigen werkzaamheden en u weet zeker dat de subsidie maximaal benut wordt. Benieuwd hoe wij dat voor u kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op via 088 495 20 00 of vul hieronder uw gegevens in: